Spółka Cywilna "ARDEN" Bogdan Zerek & Jolanta Jakima-Zerek
35-605 Rzeszów ul. Bławatkowa 35, tel. (017) 85-74-197, tel. kom. 663 446 166
"Szkoła przyszłych mistrzów" Część III - "Technika gry szachowej"
Mark Dworecki, Artur Jusupow        cena 50zł

Książka wydana przez S.C. "ARDEN".
 

Sekrety debiutowego przygotowania Mark Dworecki

PRZEDMOWA


      Jeżeli, drodzy czytelnicy, poznaliście moje dwie pierwsze książki, bazujące na materiałach Szkoły Dworeckiego-Jusupowa dla utalentowanych szachistów ("Metody szachowego treningu" i "Sekrety debiutowego przygotowania"), to już rozumiecie główne zasady, które były naszym założeniem. Przeprowadziliśmy kilka tematycznych sesji Szkoły poświęconych różnym sposobom szachowego rozwoju. Celem sesji nie było przekazanie konkretnych informacji - mieliśmy na to zbyt mało czasu. Dużo ważniejsze było odkrycie braków występujących w grze naszych słuchaczy i pomoc w ich usunięciu, demonstracja najefektowniejszych sposobów nauki szachów, poznanie ogólnych prawidłowości oraz idei i metod prowadzenia szachowej walki.
      Przedstawiam trzecią książkę (wszystkich będzie pięć). Oparta jest ona na materiałach trzeciej sesji Szkoły, która była poświęcona doskonaleniu techniki gry szachowej i rozgrywania końcówek.
      W ostatnich czasach regulamin turniejów i meczów istotnie zmienił się - teraz prawie nie odkłada się partii. Dawniej, można było sprowadzić grę do końcówki i dokładnie przeanalizować ją w domowym zaciszu, a obecnie trzeba to zrobić przy szachownicy. Bez doskonałej umiejętności rozgrywania końcówek, a co najważniejsze, bez ich świetnego zrozumienia nie można osiągnąć poważnych sukcesów w szachach. Przecież błąd w końcówce jest na ogół ostatnim w partii i już nie można go naprawić! Jest rzeczą oczywistą, że obecnie wyraźnie wzrosło znaczenie techniki gry i mistrzostwa rozgrywania końcówek.
      Na mojej półce z książkami mam wiele monografii, które poświęcone są teorii końcówek. Czy jest możliwe nauczenie się i zapamiętanie wszystkich zawartych w nich informacji? Ale okazuje się, że to nie jest w rzeczywistości potrzebne. Po przerobieniu pierwszej części książki "Technika szachowej gry" przekonacie się, że "swój" system nauki wiedzy o końcówkach może i powinien być bardzo zwarty, nieskomplikowany. Taki, aby można go łatwo przyswoić i zapamiętać. Musicie ten system stworzyć, ale do tego nieodzowne jest poznanie pewnych ważnych rozdziałów teorii końcówek - wieżowych, lekkofigurowych i pionowych.
      Druga część poświęcona jest analizie skomplikowanych praktycznych końcówek. Taka analiza pomaga w zgłębieniu i utrwaleniu wiedzy o końcówkach, pomaga w rozwoju koniecznych dla każdego szachisty cech charakteru i sposobów myślenia.
      Technika realizacji osiągniętej przewagi może być dla młodych szachistów trudną do przeskoczenia barierą. Aby podwyższyć swoją technikę gry trzeba sobie wyrobić ważne nawyki poszukiwania i podejmowania decyzji. Przy czym, nie tylko czysto szachowe, a powiedzmy - "psychologiczno-szachowe".
      Zagadnienie podwyższenia techniki gry rozpatruję w trzeciej części książki. Zawiera ona "teorię" tego problemu i jego praktyczne zastosowanie - krytyczną analizę partii rozegranych przez młodych szachistów, jak i przez najlepszych arcymistrzów.
      Ostatnia część książki, zgodnie z tradycją poświęcona jest analizie twórczości słuchaczy naszej Szkoły.
      Prawdę mówiąc, to wszyscy szachiści, których trenowałem, dysponowali wysoką techniką gry i wspaniale orientowali się w końcówkach. Zatem, metody pracy opisane w tej książce sprawdziły się i mam nadzieję, że Wam też się przydadzą.

Poprzednia książka Spis treści Formularz zamówienia Następna książka